De vertrouwens(contact)personen bij de club
‘Is er iets gebeurd op de vereniging/organisatie waardoor je nu steeds angstig of gespannen
bent? Levert het momenteel meer stress op dan plezier? ‘Voel je je niet prettig, omdat je het
gevoel hebt te worden buitengesloten of gepest? Zijn er problemen in het contact met je
trainer en/ of leider die je zelf niet met hen durft te spreken? Zijn er andere problemen,
waardoor je niet meer jezelf bent?
Dit zijn een aantal voorbeelden waar jij als lid/trainer/vrijwilliger tegen aan kan lopen en niet
weet hoe je dit zelf kan oplossen. Hierdoor kan je hobby of taak, wat je altijd met plezier
doet, minder leuk worden. Heb je hier zelf last van of speelt er een ander probleem? Dan is
onderstaande tekst misschien goed om door te lezen. Want wij helpen je hier graag bij!
Verschil tussen vertrouwenscontactpersoon en vertrouwenspersoon:
Een vertrouwenscontactpersoon is aangesteld binnen een organisatie of vereniging. Dit
is het eerste contact waar je melding kunt maken in geval van sociaal ongewenst gedrag.
Een vertrouwenscontactpersoon geeft advies over een sociaal veilige omgeving. Ze zijn
verantwoordelijk om te helpen bij het voorkomen en aanpakken van ongewenst gedrag.
Een vertrouwenspersoon is een onafhankelijk persoon met een geaccrediteerde opleiding
tot vertrouwenspersoon. De melder kan deze inschakelen wanneer de melder graag met een
onafhankelijk persoon wil praten of als de melding van dusdanig niveau is dat de interne
vertrouwenscontactpersoon moet opschalen. Een vertrouwenspersoon is er om te helpen
met persoonlijke kwesties, conflicten of zorgen die je ervaart binnen de organisatie.
Vertrouwens(contact)personen willen je helpen!
Als snel wordt er een drempel ervaren om, bij grensoverschrijdend gedrag, naar iemand toe
te stappen om aan te geven waar je last van hebt (bijv. door schaamte, angst, onmacht
etc.). Vaak loopt iemand dan te lang met iets rond. Het is dus goed om te weten dat je bij
grensoverschrijdend gedrag altijd in gesprek kunt met een vertrouwens(contact)persoon. Zij
zijn er als aanspreekpunt voor leden, ouders/verzorgers, vrijwilligers en bezoekers die te
maken hebben gekregen met ongewenst gedrag door personen die verbinding hebben met
de organisatie/vereniging.
De vertrouwens(contact)persoon is er in eerste instantie voor jou! Belangrijk is daarom om
te weten dat vertrouwens(contact)personen een geheimhoudingsplicht hebben en daarom
niets doorvertellen aan andere. Het probleem of de klacht wordt vertrouwelijk behandeld.
Tenzij er sprake is van ernstige strafbare feiten (zoals bijvoorbeeld aanranding) waarmee de
vertrouwens(contact)persoon in gewetensnood komt. Het is dus vertrouwelijkheid ‘tenzij’.
Tijdens het gesprek met de vertrouwens(contact)persoon blijft de regie in de handen van de
melder, er zal geluisterd worden en de melder bepaald zelf de voortgang.
Wanneer kun je terecht bij de vertrouwens(contact)personen?
De vertrouwens(contact)personen nemen vragen, klachten en meldingen in behandeling die
gaan over ongewenst gedrag dat zich binnen de samenhang van een organisatie/vereniging
afspeelt of heeft gespeeld. Daarnaast kunnen ook leiders/trainers/vrijwilligers een beroep doen op een
vertrouwens(contact)persoon.
Bij onderstaande voorbeelden is het goed om contact op te nemen met de
vertrouwens(contact)persoon:
- Machtsmisbruik en verbale agressie;
- Pesten en gepest worden;
- Het gevoel hebben dat je er niet bij hoort, o.a. door je huidskleur, geloof of seksuele voorkeur;
- Grensoverschrijdend gedrag: de manier waarop je benaderd en/of aangeraakt wordt door een teamlid of de vrijwilliger of gedrag dat je als onprettig ervaart.
- Een vermoeden van grensoverschrijdend gedrag: je denkt dat iemand in jouw directe omgeving hier mee te maken heeft.
- De wijze waarop er met je kind/jouw wordt omgegaan binnen de organisatie/de vereniging/het team.
- Twijfels bij jezelf of jouw gedrag als trainer en/of coach verstandig is (bijvoorbeeld wel of niet in de kleedkamer zijn als het team onder de douche staat).
- Iemand die je direct of indirect beticht van ontoelaatbaar gedrag.
- Het beschuldigd worden van eerder genoemd gedrag.
- Of je vraag bij de vertrouwenspersoon op de juiste plaats is.
Contactgegevens vertrouwens(contact)personen: